dijous, 3 de març del 2011

La valoració de Facebook o Twitter (Pol Santandreu)


En els últims mesos s’està tornant a parlar molt de les empreses  puntcom, aquelles que tenen basat el seu model de negoci en la xarxa.  Els grans bancs d’inversió, com JPMorgan o Goldman Sachs estan prenent posicions en companyies com Twiter o Facebook, esperant la seva sortida a bolsa en un futur i poder capitalitzar altes sumes de guanys.

Quan algun d’aquests bancs compra una part d’aquestes empreses o bé n’injecta capital, es fa una valoració que serveix per calcular el percentatge de participació que s’adquireix.

L’hermetisme que sol envoltar aquestes operacions de valoració, així com les reserves en la publicació dels comptes anuals de les mateixes companyies, fa que resulti difícil esbrinar com s’ha fet aquesta valoració.


Valor Vendes Múltiple vendes
facebook
50.000
1.000
50
twiter
4.500
45
100
zynga
9.000
1.000
9
groupon
15.000
4.000
4

El que si coneixem és el valor final al què s’ha arribat. Així, per exemple, en la negociació que fa JPMorgan per adquirir el 10% de Twiter, el Financial Times informa que es valora l’empresa en 4.500 milions de dòlars.


Mentrestant, Goldman Sachs va invertir a Facebook 1.000 milions de dòlars, ampliació en la qual es va valorar l’empresa en 50.000 milions. De l’empresa Groupon, de la que s’espera la seva estrena imminent a bolsa, es parla d’una valoració de  15.000 milions de dòlars. Zynga, espera aconseguir capital en una propera ronda de finançament que la valora en 9.000 milions.

Si calculem un múltiple de les vendes, tal i com mostra la taula, podem observar que Facebook es valora en 50 vegades les vendes actuals, mentre que la valoració de Twiter és de 100 vegades la xifra de les vendes. Zynga o Groupon multipliquen les vendes en 9 i 5 respectivament per calcular el seu valor.

La disparitat dels resultats està alarmant alguns analistes, que temen una nova bombolla en el sector.  Tot i així, el 2007 es va valorara en una ronda l’empresa Twiter en 100 vegades la xifra de vendes d’aleshores (curiosament el mateix múltple que l’actual valoració de Twiter), mentre que ara està en 50. Són xifres molt altes, impensables en altres sectors de l’economia, però també són empreses que han demostrat uns creixements i una notorietat al mercat també inversemblants fins ara.